• På rea!
search

Fool´s Gold

425,00 kr
Inkl. moms

Välkomna högvördige investerare till Guldets gyllene land Californien, år 1849

Kvantitet
Sista produkten i lager

 

Säkerhetspolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

 

Leveranspolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

 

Returpolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

Fool's Gold äger rum under guldrushen 1849. Spelare är investerare som skickar prospektorer på jakt efter att hitta guld på olika platser - i bergen, i skog, vid en flod etc. - med varje plats med faror, ädelstenar, kvantiteter av guld och rikliga förråd av LERA. I takt med att spelare tar bort värdefulla guldkort från platsen blir lera mer vanligt och guld svårare att hitta.

 

Varje spelare startar Fool's Gold med sex mynt och 2-4 prospektorer, beroende på antalet spelare. Spelet varar i fem år (dvs. rundor), och i början av varje år får varje spelare ett extra mynt och en ytterligare prospektor, vilket ger dig både mer att spendera och mer att spendera på. Varje år består av två faser: prospekteringsfasen och gruvfasen. Under prospekteringsfasen rullar startspelaren tio tärningar och placerar sedan tärningarna på gruvorna med samma siffra, och 6orna placeras i det centrala lägret. Varje gruva har en väg som leder till den. Den börjar med gruvans siffra och sedan  numrerade 0-6. Efter att ha placerat tärningar på gruvvägarna turas spelarna om att göra en av dessa åtgärder:

 

Placera en prospektor på en gruvväg och betala kostnaden för det utrymme du täcker. när du betalar mynt, placera dem framför spelarens skärm.

Placera en ”vild” tärning på en gruva, betala 1 för varje tärning som redan är på vägen.

Placera en prospektor framför skärmen för att ta tillbaka tre mynt.

Passera, placera alla dina återstående prospektorer i reserven bredvid någon gruva eller gruvor du väljer och ta sedan tillbaka alla mynt och prospektorer framför din skärm.

När alla har passerat börjar gruvfasen. Börja vid gruva nr 1, blanda gruvand kortlek och dra sedan ett antal kort som är lika med produkten av antalet prospektorer och antalet tärningar i gruvan. Dåligt väder tvingar färre kort att dras, medan falska larm kan leda till att skatt tas bort från alla. Spelare väljer sedan belöningar från gruvan i prioritetsordning, vilket bestäms av antalet prospektorer som varje spelare har vid en gruva (inklusive de som är i reserv) och deras placering på vägen; spelare måste bestämma om prioritet efter varje åtgärd i en gruva. Spelarens åtgärder är:

 

Ta ett guldkort från gruvan.

Ta ett pärlkort från gruvan, men bara om du inte redan har den här pärlan.

Ta två mynt från banken, vilket ger dig ytterligare pengar för resten av spelet.

Lägg ner din prospektor (ta bort den från prioritet) och vänta på vintern.

När alla stående gruvarbetare har tagits bort, rulla vinter-tärningen och dra så många kort för vintern. Om några varor dyker upp, kommer de kvarvarande prospektorerna äntligen att vinna vinst; om inte, tuffa kakor, surdeg! Efter fem omgångar jämför spelare sina resultat och tappar poäng om de inte har samlat in guld från varje gruva. Dessutom måste varje spelare kasta ut allt guld från gruvan där han hittade mest. Det visade sig att det var så lätt att hitta eftersom det var dåligt guld! Spelare summerar sedan sina nuggets och får 1-15 poäng för deras pärlsamling. Den som har högst poäng vinner!

PGS106
2 objekt