Settlers of CATAN
search
  • Settlers of CATAN

Settlers of CATAN, Nordisk utgåva

355,00 kr
Inkl. moms

Detta klassiska brädspel. Catan – kanske mer känt som Settlers of Catan – Det kräver både ett taktiskt snille, bra förhandlingsförmåga och tur i tärningar för att vinna i Catan – som fungerar lika fint hos familjer som strateger. 

Kvantitet
Sista produkten i lager

 

Säkerhetspolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

 

Leveranspolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

 

Returpolicy (redigera den med modulen Customer reassurance)

I CATAN (tidigare The Settlers of Catan) försöker spelare vara den dominerande kraften på ön Catan genom att bygga bosättningar, städer och vägar. Vid varje tur kastas tärningar för att avgöra vilka resurser ön producerar. Spelare bygger genom att spendera resurser (får, vete, ved, tegel och malm) som avbildas av dessa resurskort; varje marktyp, med undantag för den improduktiva öknen, producerar en specifik resurs: kullar producerar tegel, skogar producerar ved, berg producerar malm, åkrar producerar vete och betesmarker producerar får.

Under set-up placeras stora hexagonala brickor slumpmässigt (var och en visar en resurs eller öknen) i en form av en vaxkaka och omge dem med vattenbrickor, av vilka några innehåller handelshamnar. Nummerskivor, som kommer att motsvara tärningskast (två 6-sidiga tärningar används), placeras på varje resursbricka. Varje spelare får två bosättningar  och vägar  som i sin tur placeras på korsningar och gränser för resursbrickorna. Spelare samlar ihop en hand med resurskort baserat på vilka hexade brickor som deras sist placerade hus ligger intill. En rånarpjäs placeras på ökenbrickan.

En tur består av att eventuellt spela ett utvecklingskort, kasta tärningarna, alla (kanske) samla resurskort baserat på husens kast och position (eller uppgraderade städer) om inte en 7:a kastas, lämna in resurskort (om möjligt och önskvärt) för förbättringar, byta kort i en hamn och byta resurskort med andra spelare. Om en 7:a kastas, flyttar den aktiva spelaren rånaren till en ny hex-bricka och stjäl resurskort från andra spelare som har byggt strukturer i anslutning till den brickan.

Poäng samlas genom att bygga bosättningar och städer, ha den längsta vägen och den största armén (från några av utvecklingskorten), och samla vissa utvecklingskort som helt enkelt ger segerpoäng. När en spelare har samlat 10 poäng (varav en del kan hållas i hemlighet), tillkännager han sin summa och gör anspråk på vinsten. 

LPFI402
1 Produkt

Du kanske också gillar